"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Sunday, March 20, 2016

How To : Transfer lipstick to a small container

Assalamualaikum 

Alhamdulillah. Masih diberi masa untuk update blog lagi. Kali ni nak share macam mana cik memindahkan lipstick yang banyak-banyak masuk dalam bekas lebih kecik. 

Senang masuk dalam beg makeup. Tak  payah bawak sampai berat beg. Dah la warna lebih kurang je. Cuma tona warna je lain. Sebab lain jenis kulit, lain tona yang sesuai. 

Dari selambak ke teratur. Hehehhe. Banyak pulak. 
Jadi kita mulakan step by step. Mudah sangat. Bagi cik ada dua cara nak cairkan lipstick:
1. Guna lilin dan sudu besi
2. Kita microwavekan ajeeeee

Kalau korang ada microwave maka cik tunjuk cara-cara dia. Kalau nak guna lilin dan sudu besi pon boleh. Tapi nanti cik update lain okehs? Ke korang nak cik buat video ??? 

Omg!! Perasan sangat cik macam ada orang baca blog ni. Hahahaha. 
Sediakan lipstick yang korang nak pindahkan. Sesuai sangat untuk mereka yang lipstick feveret dah sampai pangkal tapi masih ada baki kat dalam2 dia. So buat cara macam ni ok??!!

Beli bekas kecil macam cik. Kalau korang ada lebihan bekas contact lense pon boleh. Kalau korang tak banyak lipstick guna je bekas contact lense. Sebab ni lipstick cik bawak gi makeup customer, jadi kena lah elok sikit bekasnya. Ye dak??
Potong lipstick seperti di atas. Boleh guna pisau lipat kalau takde makeup spatula. Pastikan lap bersih2 sebelum potong lipstick lain. Jaga2 kalau pisau korang tajam. 
Masukkan dalam container korang. Kalau korang tetiba nak campur warna lipstick pon boleh. Ikut kreativti korang okehsss???
Masukk dalam microwave. Cik letak 5 minit. Tapi cek setiap 30 saat. Setiap lipstick mesti ada formula berbeza.  Ada yang 30 saat dah cair sepenuhnya. Ada yang lambat. Jadi mana yang dah cair bawa keluar terus. 

Psst: MAC takes almost 5 minutes to completely melted. 

Bila dah cairkan korang boleh hentak bekas or pusing2 kan bagi lipstick betul2 rata dalam bekas. Biarkan sejuk dalam 5 minit. 

Bila dah siap boleh apply  terus pada bibir. Serious tekstur dia sama je macam lipstcik. Best kan???

Selmat mencuba!!

--------updates!!--------
Lupa bagitau. 

Saya beli container tu dekat Magic Boo. Boleh google. Yang saya tahu kat Kota Damansara ada satu, dekat Bangi sebaris dengan Minaz Boutique / Fareeda Exclusive / Me'nate caw Bandar Baru Bangi. 

Untuk spatula boleh pre-order dengan saya. Nak siap makeup metal plate pon ada. 

2 comments:

sararisa said...

salam sis...saya lagi :) hihi... suka baca blog sis... nak tanya kat mana sis beli container mcm tu? thanks :)

farida tarmize said...

Salam sis.

Alamak lupa bgtau. Saya beli dekat kedai Magic Boo