"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Monday, November 11, 2013

Nak kawin, tapi tak tau mana nak cari duit.

Assalamualaikum.

Tengok tajuk pun tahu. Ada antara kita yang hadapi masalah ni. Lehih-lebih lagi yang kena independent macam cik. Kahwin tak ada la nak harap duit mak bapak semata mata. Ibu ayah cuma tambah mana yang tak cukup untuk kenduri. Kalau rasa nak buat meriah pepandai la cari duit. Itu memang style ibu ayah cik.

Jadi sebagai anak yang memahami,, maka kena lah pandai2 sendiri. Kena belajar bezakan keperluan dan kehendak. 

Disebbkan itu ayah cik beli kan buku RANCANG WANG SEJAK JATUH CINTA. jadi mungkin sepanjang perjalanan ni korang akan perasan cik quote dari buku ni atau dari buku-buku lain.

Apa yang bagus tentang buku ni Iialah dia ajar untuk kita mula menyimpan. Jadi sesapa yang tengah belajar pun boleh baca buku ni. Untuk persediaan. Apa yang menarik buku ni ajar kita apa yang perlu dan apa yang tidak.

Ini nak memastikan kita berkahwin mengikut syarak dan mendapat keberkatan. Jadi dia akan soal apakah sesuatu tradisi tu penting untuk diikut atau tidak. Jadi sekua akan berbalik pada belanja ikut kemampuan. 

Ada jugak dia sertakan checklist untuk kedua-dua belah pihak. Jadi kita akan tahu mana yang penting mana tidak dan anggaran yang boleh dibuat.

Contoh senarai bajet.
Jadi seperti buku diatas kita kena merancang. Kekadang yang beria nak macam-macam majlis ni ibu bapa. Lagi-lagi kaum ibu. Ini memang dalam kursus kahwin ustaz-ustaz sendiri cakap. Itu yang kekadang membebankan pihak lelaki hingga terpaksa berhutang.

Ustaz tu siap cakap lagi, kalau mak bakal pengantin dah mintak macam-macam sebelum kawen, tinggalkan aje. Nanti dia akan mintak maciam-maciam lepas kawen. (Actually penerangan dia lagi kelakar. Ayat cik nampak cam kejam pulak kan. Hahah)

Jadi pilihan boleh dibuat. Majlis tanpa kesusahan yang melampau atau majlis biasa. Tapi memasin punya keinginan kan. Macam cik kata tadi, terpulangbkepada kemampuan. Adakah memulakan perkahwinan dengan berhutang untuk berkahwin, atau berhutang untuk membeli rumah bersama? Nafsu ni...nafsuu

No comments: