"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday, April 7, 2015

Swatches & Review : NARS All Day Luminous Weighless Foundation

Assalamualaikum.

Hari yang menarik untuk review pasal NARS All Day Luminous Weighless (ADLW) Foundation. Ini adalah schedule post maka post ni dah di buat awal-awal lah. Nak cerita pasal foundation baru dari NARS. Bila baca penerangan dia tentang foundation ni, memang agak mengujakan la. Lagi-lagi sangat sesuai dengan kebanyakan pengantin sekarang nak flawless tapi ringan je mekap.

Full, natural-looking coverage with unexpectedly weightless, 16-hour wear. Highly pigmented and perfectly balanced, this breakthrough formula builds and blends effortlessly with just one drop—the result of exclusive innovation uniquely designed to deliver long-wearing full coverage, weightlessly. Shake, pump and blend in sections for complete coverage that's completely natural looking.
NARS memang terkenal dengan foundation line dia yang tiba-tiba macam meletops letops sebab sediakan banyak warna dan jugak tekstur dia yang kebanyakan nya sesuai sesangat dengan semua jenis kulit, tak kira la normal, kering, atau berminyak.

Jadi masa ADLW ni keluar cik tengok kat insta salah seorang beauty assistant NARS. Lepas tu dia terus whatsapp cik pasal foundation ni. Tapi cik tak sempat beli masa diorang buat promosi untuk MUA, jadi cik beli lambat sikit.

Cik sangat-sangatlah tak sabar nak beli sebab banyak sangat tengok review. But sadly masa beli, BA yang selalu assist cik takde, jadi cik macam amik dan beli je. Tah pape tah. Hahahhaa. Tapi BA tu dah bagitau foundation ni boleh mix dengan foundation lain, tak perlu nak sapu satu muka pun takpe, sapu untuk bahagian yang ada masalah redness, discoloration pun boleh.

Memandangkan cik dah ada NARS Sheer Matte Foundation dalam shades Ceylan dengan Stromboli. Jadi cik memang akan campurkan je la. Tapi silap cik gi beli Vallauris. Tapi masa tu cik pun macam cari warna yang sesuai dengan warna kulit cik, jadi warna ni sangat-sangat sesuai untuk cik sebab dia pink undertone.

Tapi kalau cik nak beli lagi, cik akan beli Stromboli dengan Deauville atau Stromboli memandangkan warna - warna ni sesuai dengan kulit orang Malaysia. Jadi panjang sangat dah menaip, meyh kita mula dengan apa cik nak review.

Ni pendapat cik untuk ADLW dan jugak warna yang cik pilih ni.
Bila cik nampak je botol foundation ni, cik macam jatuh hati sebab packaging dia nampak mahal. Botol dia macam diperbuat dari kaca, jadi kalau pecah memang menangis lah, tutup  Lepas tu dia petak, senang susun dalam beg mekap. Packaging dia sangat simple dan kemas, nampak terus warna yang kita pilih. Foundation ni pulak memang cair tapi beri full coverage walaupun 1 pam je. 
Dari kiri: bawah cahaya natural, bawah cahaya lampu, dengan flash henfon, lepas blend.

Dengan 1 pam je dah cover satu muka cik. Ni adalah warna Vellauris yang cik beli. Dari kiri, bawah cahaya matahari, bawah lampu kalimantan, dengan flash lampu kamera, dan lepas sapu habis. Memandangkan kulit cik adalah cool tones, jadi sesuai lah warna ni dengan cik. Tak gelap dan tak cerah sangat.


Korang boleh nampak tak beza kulit cik sebelah kiri cik,  pakai ADLW, sebelah kanan cik tak pakai pape.

Maaplah kalau korang tak nampak beza, sebab kulit cik Alhamdulillah takde masalah sangat. Cuma discoloration sikit la kalau korang nampak beza. Sebab foundation ni memang akan nampak beza kalau kulit korang ada merah2 jerawat ke apa. Mungkin sebab cik minjm ESP hari2 jadilah kulit putih mulus.nhehehe

Banyak review mengatakan foundation ni sangat best, tapi Jaclyn Hill (feveret youtube guru) kata foundation ni tak sesuai ngan kulit dia yang kering. Menyebabkan bronzer powder , atau powder biasa dipakai xdapat blend dengan betul. Jadi terpulang pada jenis kulit la kot.
Dari kiri : 10.00 pagi sebelum keluar cahaya dari tingkap, 10.30 pagi dah kat luar cahaya dalam kereta, 3.45petang balik dari pusing IKEA, IKANO, THE CURVE, TESCO. Memang tak ada beza pun sebab still cover kulit cik yang discoloration tu. Patut cik amik gamba dah cuci sebelah muka lah. Hahahaha

Jadi rate cik untuk NARS All Day Luminous Weighless Foundation:

Tekstur  : cecair tak pekat, pakai sikit dalam 1 pam dah cover seluruh  muka.
Reka bentuk: simple tapi elegant
Yay or Nay : yay kalau kulit korang normal to oily. Kalau dry mungkin korang kena letak minyak baby ke sikit.
Harga : agak mahal sangat sesuai kalau dah cuba dan sesuai dengan kulit. 

Ida Tarmize
Freelance Makeup Service
Whatsapp / SMS only : 0163265401
 Email : makeupbyidatarmize@gmail.com

5 comments:

.::: Princess MOMOY :::. said...

menarik . nak kena g pavi cRI NIH

farida tarmize said...

Hehehe. Mid valley pon ada

Unknown said...

Mid valley kt belah mane ye??

Unknown said...

Mid valley kt belah mane ye??

farida tarmize said...

Hmmm. Nars dekat dengan sephora, bobbi brown. Tak igt wing mana and level berapa