"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Saturday, April 23, 2016

Makeup Fav : Primer

Assalamualaikum

Selamat kembali. Nak sharing pasal asas makeup. Kalau nak makeup tahan lama, asas mesti power. Hahahaha. Jadi korang boleh pakai base atau primer mengikut kesesuaian kulit korang. Apa yang terbaik untuk kulit orang tak semestinya terbaik untuk kulit korang. Tapi kebanyakan primer atau base memang sesua untuk semua jenis kult. 

Paham tak??   
Si kecik pantang tengok ibu nak buat flat lay. Laju je tangan dia nak main. 

Ni adalah primer yang cik ada dan guna untuk diri sendiri dan customer. Primer yang high-end paling cik suka Benefit Pore-fessional dan Hope Girl Magic Primer. Kalau yang drugstore pulak Maybelline Baby Skin Intant Pore Eraser. Sebab bila pakai, dua2 akan tutup liang pori dan beri efek kulit lembut macam sutera. Serious. 

MAC Prep+Prime cik akan guna pada customer yang ada masalah kulit kemerahan. Jadi cik tambahkan sikit  sebab MAC ni warna kuning. Jadi dia bagi warna kulit sekata dan naikkan seri muka. 

Yang paling cik kurang guna Make Up For Ever Step 1 Mattifying Primer. Sebab bila kita pakai, dia macam ada satu lapisan dekat kulit. Bila sapu foundation, nampak foundation tu macam bercapuk dan tak sekata. Sepatutnya dia nak lindung kulit dari berminyak terlalu banyak. Lepas tu bila sapu nak bagi rata, korang akan perasan dia akan jadi macam bijik2. Eyh. Cemana nak bagitu eyh. 

Macam korang sental daki kat badan lepasti dia keluar tu kan. Haaaaa. Cemtu lah jadi dia. 

Untuk mata cik gunakan Too Faced Shadow Insurance. Tapi cik ada je belajar dengan sigu makeup dan youtubers, diorang ajar guna foundation atau concealer yang lebih kurang warna kulit kita. Yang penting kena sapu bedak dulu sebelum pakai eyeshadow. 

Semua primer dan base ni adalah untuk memastikan Makeup tak bergerak dan tahan lama. Sebab ada yang jenis kulit pakai je foundation, tak lama lepas tu nampak macam tanggal atau cair. 

Tapi kalau korang jenis kasar, gatal hidung mata main tenyeh je memang MUA tak dapat nak tolong la. Kalau kitorang pakai simen mungkin la tak bergerak. 

Jadi kalau nak kahwin pakai Makeup sila bersabar banyak dan bersopan santun. Lagi kalau korang nak bagi makeup tahan sampai tengah malam konon nak fotoshoot kan. 

Terima kasih sebab sudi nak baca bebelan cik. Hehehe

No comments: