"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Monday, December 29, 2014

Apa saya patut tahu : Merancang pembelian

Assalamualaikum

Melampau seyhhh. Draft buat 29 jan 2014 hari tu. Awal tahun kot. Ni dah nak masuk new year baru publish. Baby dalam perut pon dah 6 bulan. Ish..ish..ish. kisah banyak alasan ni.

Padahal nak cerita pasal persiapan kahwin. Kahwin kami takda la grand sampai bermajlis2. Biasa ja, sampai kawan kata first time gi umah pengantin, pengantin datang sambut. Selalunya mak bapak pengntin je. Pengantin atas kerusi susah nak jumpa. Last2 balik gitu je.

Alhamdulillah.  Dah niat dalam Islam nak raikan tetamu, jadi kema la fikirkan cara nak sambut tetamu.

Ok dah melalut banyak. Hahaha. Ok. Ni yang saya rancang dulu. Cara saya buat. Alhamdulillah belanja tak ke laut. Siap ada lebih lagi. Ni tips saya. Rasanya ramai kot guna tips ni.

1. Rancang apa nak beli, apa nak sewa.
- list kan semua barang yang nak guna masa kahwin nanti. Lagi2 kalau korang banyak nak buat sendiri.  Listkan dari sekecil2 barang macam reben, sampai la sebesar2 barang macam pelamin.
- pilih mana yang korang nak sewa, beli, tempat, buat sendiri. Ini memudahkan korang untuk bincang dengan keluarga.
- rancang jugak bila tarikh korang nak beli atau tempah. Dua bulan sebelum majlis ke, sebulan sebelum ke. Terpulang pada korang la. Ada yang perlu tempah 6 bulan sebelum. Jadi timeline tu penting.
- perancangan penting bila kita mula fikir pasal kahwin. Suami saya mula simpan duit bila dia plan nak kahwin. Masa tu dia tak jumpa saya lagi. Lagi awal rancang dan bukak sampul, lagi bagus. Kalau dah rancang nak bertunang tu, boleh dah bukak sampul. Tak perlu beria, tapi skmpan je,

2. Buat sampul duit
- tulis nama sampul tu.
Cth: sampul baju kahwin, mekap, fotogtafer
- dah tulis nama tulis jugak bajet untik setiap sampul.
Cth: baju kahwin bajet RM1000 (serious baju kahwin saya dua2 belah tak sampai pun seribu), goodie bag RM700.
- dapat je duit bonus ke, gaji yang di asingkan, terus masuk sampul sampai cukup.
- sorokkan!!!

3. Survey..survey..survey
- survey kat mana korang nak beli atau tempah barang tu. Pastikan catit harga dia.
- contoh saya nak beli paperbag untuk goodies.
Kat mydin cap telefon Rm8.40 saiz besar 100pcs.
kat yummie bakery bangi rm4.80 saiz besar 100pcs
Kan nampak bezanya kat situ.
- jadi tulis setiap item dan letak harga.

4. Mula membeli/menempah
- anda  boleh mula membeli atau menempah barang2 ikut pada plan dan bajet anda.
- pastikan bawak sampul dan buat akaun kekuar masuk kat sampul. Mudah nak track belanja.
contoh:
Sampul Goodie Bag
1/1/2014  Masuk RM100
1/2/2014 Masuk RM100
25/2/2014 Keluar RM100 beli paperbag 10 pack, doily paper 4.
Baki RM100

Ni contoh je. Saya takde pon buat skema camni. Buat cm akaun la siap debit kredit bagai.

5. Jika ada baki
- kalau ada baki simpan je dulu. Kalau ada sampul yang tak cukup bajet, boleh pindahkan ke sampul perlu.
- kalau dak, buat sampul lepas kahwin dan masukkan. INGAT!!!! Belanja lepas kahwin lebih penting.

6. Jika tak cukup
- kalau tak cukup, revise semula perbelanjaan atau hold dulu sampai cukup.
Seboleh2nya janganlah fikir nak buat grand sampai sanggup buat pinjaman peribadi. Tak berbaloi dengan interest tinggi semata2 nak memenuhi nafsu yang sehari.

Banyakkan berdoa moga dilapangkan rezeki. Kalau nak bermewah boleh, kalau duit banyak atau mak ayah nak sponsor. Tapi kalau mak ayah nak yang mewah, diri sendiri nak ikut sunnah, doalah banyak minta Allah lembutkan hati mak ayah.

Insya Allah. Moga beroleh perkahwinan yang berkah.

Siapa yang nak tunang, kahwin, dan perlukan perias muka (hak..hak..hak.skema..) atau makeup retis tak sangat, boleh la Whatsapp /Telegram 0163265401.

Memudahkan hari bahagia anda. Insya Allah.

No comments: